Recent Posts

torsdag 28 april 2011

Tänkvärt?

Häromdagen stod jag utanför Apoteket och dess granne Systemet i storstaden Stockholm.
Bredvid mej stod ett hemlöst par och sålde situation Stockholm. Precis som alla andra människor så har även jag fördomar, och en usel fördom jag verkligen försöker jobba bort, är den där tanken i bakhuvudet att, om dom bara slutade supa så skulle dom nog ha råd att bo någonstans.

Anyway, jag är inte stolt över mina fördomar. Mitt arbete med mej själv gick faktiskt så bra, att när mannen i paret vände sej till mej med tomma händer och frågade om jag hade en krona till övers till mat och husrum. Så letade jag glatt igenom mina fickor i min jakt på ett fullvärdigt betalmedel, som inte innebar att paret behövde ha en kortläsare. Tyvärr fanns inga sådana alternativ så mannen fortsatte be folk runtomkring oss efter småslantar. Han fick inga. Sorgligt tänkte jag... tills han hojtar till sin kvinnliga tidningsförsäljarkollega:
- öh, fan ska jag vissla in på systemet och köpa oss en pava, vi måste ha något att dricka ju!

Där tog min medömkan slut, och mitt arbete med mina egna fördomar fick sej en törn!

I övrigt har påsken varit förtjusande. Inte ett ägg på horisonten.

Ta-ta! Ola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar