Recent Posts

onsdag 30 maj 2012

Theo 10 år!

Japp kära vänner. I år är det 10 år sedan jag började skriva på Mumiens Blod, den första boken i sagan om Theo. Min käre vän Daniel Markstedt och jag hade redan året innan börjat fundera på att göra något nytt. Vi hade testat allt, tidsreseserier, action, skräck utan att ha lyckats. Jag hade provtecknat lite för Marvel i ett par omgångar, jobbat för Fantomen och glidit mer och mer in på animation. En dag i en bil någonstans mellan Skokloster och Uppsala kom plötsligt Theo till mej. Jag presenterade idén för Daniel. Vi kokade ihop ett par korta berättelser som aldrig blev klara. En del av våra tidiga Theo storys återanvände vi från en gammal Fantomen-pitch vi gjort ett par år tidigare. Vad jag minns så tröttnade Daniel lite på serieskapandet och flyttade till Årjäng. Kvar stod jag med en halvfärdig idé och en brinnande lust att teckna. När jag tänker tillbaka på den perioden så är det med en smula förundran över min egna energi. Herr Thollin har den fantastiska glöden i dag! Hur som helst, jag kastade mej handlöst in i skrivandet av Mumiens Blod. Jag ville desperat förstå mekaniken bakom en berättelse, lära mej förstå vart kugghjulen sitter som får en story att fungera. Jag gav mej inte fören jag lärt mej förstå. Samtidigt blev jag indragen i Åbergs museum. Jag hade jobbat med farbror Lasse under några år så när han drog igång arbetet med sitt museum, så föll det sej naturligt att traktens näst största serienörd skulle följa med på den resan. Jag tror att det var samma dag som vi slog upp portarna på museet, som jag frågade Lasse om han ville skriva förordet till Theo. I det skedet var Theo en svartvit tanke i 6 delar, tryckt i pocketformat och med reklamsidor. Jag skulle bekosta den själv och sälja annonssidor för att täcka tryckkostnaderna. Lasse svarade ja och skrev ett förord där han skrev om sin önskan om 20 böcker!!! En journalist ställde tidigt frågan -stämmer det att du planerat 20 böcker? Som i ett töcken hörde jag min egna röst svara -Japp det stämmer bra, det blir 20 böcker varken mer eller mindre. Så nu är jag tvungen att hålla mej till det. Tack för den Lasse ;)

Markstedt, Åbergs, Serie Zonen, Ekholm & Tegebjer, Thollin, Anna och alla andra runt omkring mej har varit otroligt stöttande under de här 10 åren. Theo är inte bara min unge, vi är många som uppfostrat honom till den lufsande brunbjörn han är i dag. Men framförallt är det ni läsare som gett Theo liv. Så ett stort tack till er alla!

Theos livstecknare, Ola

14 kommentarer:

  1. Grattis Theo, och tack Ola!

    SvaraRadera
  2. Theo tackar och bockar. Hmm, kanske borde det firas på riktigt med någon sorts picknick i gamla stan eller liknande, eller en tävling... eller både och?

    SvaraRadera
  3. Låter bra med både picknick och tävling tycker jag. :)

    SvaraRadera
  4. Grattis! Hoppas att detta fortsätter 10 år till. så vi kan säga grattis Theo på 20 årsdagen.

    SvaraRadera
  5. Både Theo och jag tackar :)
    Nu måste vi ju nästan planera in något sorts Theo-spektakel i sommar!

    SvaraRadera
  6. Visst gör det :) Vi får planera det när vi lagar middag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sounds like a plan my dear Skogäng! ;)

      Radera
  7. Grattis Theo och ett stort tack till din litterära agent/levnadstecknare Herr Skogäng! Ser fram emot att följa äventyren i fortsättningen. Theo måste firas på något sätt. Kanske med te i Theomuggen och tacos ikväll? (Om inte annat är det ju barnfamiljernas fredagsrätt numero 1) Och så lite omläsning av albumen förstås.
    Hanna

    SvaraRadera
  8. Tacos är inte bara barnfamiljernas fredagsrätt, även min :) Serinördars huvudföda!

    SvaraRadera
  9. Grattis Theo! En Theo-kopp måste jag fixa.

    SvaraRadera
  10. Det tycker jag att du ska göra Per!
    Jag tror att sci-fi bokhandeln säljer dom. Så fort jag är klar med jobben som ligger i högarna runt omkring mej just nu, så ska den här sidan få sej en liten ansiktsupplyftning. Bland annat kommer det bli en shoppingsektion där man kan beställa Theo-prylar.

    SvaraRadera