Recent Posts

söndag 18 september 2011

Urhunden 2011

Grattis Biller!

Nu har vinnaren av Urhunden 2011 offentliggjorts, det blev den mycket värdige vinnaren Malin Biller!
Jag har jättesvårt för humor, jag har inget emot att skratta, men däremot har jag svårt för humorserier. Ytterst sällan är dom roliga, men Biller ÄR rolig! Biller är den ende serietecknaren som hamnat på mitt kylskåp.
Det var en seriestrip med en bild på ett tidningsurklipp, en efterlysning av en borttappad man med talfel. Ofantligt kul tycker jag. Nu har jag förstått att den boken hon vann för, inte var någon samling med hennes humorstripar. Tydligen är det någon form av självbiografisk bok.
Är jag ledsen över att INTE ha fått det åtråvärda priset?
Nej.
Jag tycker faktiskt inte att den typen av serier som jag gör, är Urhundenvinnare. Jag gör underhållning, jag har inget att säga med mina böcker, jag gör dom för att underhålla, inget annat.
Skulle jag bli glad om jag fick priset?
Naturligtvis.
Men ärligt talat, jag tycker inte att Dan Brown eller Astrid Lindgren ska få Nobelpriset i litteratur. Dom skriver/skrev underhållning, inte djupa tankar och något värt att säga.
(Nu jämför jag mej inte med Lindgren och Brown. Dom har liiiite fler läsare än Skogäng.)
Urhunden har av tradition utdelats till dom som har något att säga. Priset går oftast till dom som med sina serier gör en inre resa eller har något att säga om den politiska värld vi lever i. Där tycker jag att Urhundens styrka ligger, att belöna berättare som med sina verk försöker skapa en förändring eller vill belysa något i vår mänskliga natur. Så nej, jag tycker inte att Theo/Ola är en värdig vinnare av Urhunden.
Men det är Biller!
Så ett mycket uppriktigt grattis Biller!

En av dina läsare. Ola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar